El cancioneru gallegu d’Eduardo Martínez Torner

El cancioneru gallegu d’Eduardo Martínez Torner

 

Nel añu 2007 celebróse’l cuarenta aniversariu de la Fundación Pedro Barrié de la Maza. Con esti motivu amparóse la reedición crítica de tres xoyes bibliográfiques del serviciu de publicaciones de la Fundación, llargu tiempu agotaes y que punxeran nel so momentu a disposición de los estudiosos gallegos y de los vinculaos a la cultura de la tierra y comprometíos col so patrimoniu. Trátase de los Cancioneros de Martínez Torner - Bal y Gay y  de Casto Sampedro, y del “Inventario de la riqueza monumental y artística de Galicia” d’Ángel del Castillo.

Dende l’añu 1972, esta Fundación vien desarrollando un apartáu editorial col propósitu de crear un corpus bibliográficu de variáu conteníu y fondura nel so alcance, basáu en riguroses aprosimaciones investigadores y reclamáu polos más prestixosos centros académicos del mundu. Teniendo siempre a Galicia como meta: la so arquitectura, la so pintura, la so economía, la so hestoria, la so llingua y la so música.

A esti trabayu bibliográficu de dotación de conteníos tien d’amestase un organizáu programa de beques, publicaciones, proyectos de restauración, seminarios, conciertos y esposiciones, que permitieron –y permiten- treslladar toa esa riestra de trabayos d’investigación a la sociedá na que ñacen, con trescendencia nacional ya internacional.

 

Esisten bien de sociedaes, fundaciones y, ensin dir más llueñe, institutos d’estudios, con más grandes prespuestos que pa sí quixeran la rigurosidá d’un proyectu a llargu plazu d’estes carácterístiques, como tamién la capacidá de presencia pública y de reconocimientu académicu, en xunto.

Asina, yá nel añu 1968, la Fundación encargó al musicólogu llucense Jesús Bal y Gay, al so regresu de México, la edición del “Cancionero Gallego”. Yera una obra de gran importancia hestórica, por tar vinculada a l’actividá del Seminario d’Estudios Galegos y del Centru d’Estudios Hestóricos, qu’esti músicu gallegu y el musicólogu asturianu Eduardo Martínez Torner amosaran ente 1928 y 1932. La imposibilidá de la edición nel so momentu y la gran trescendencia d’esta investigación, dieron una especial relevancia a la publicación de la obra.

La primer edición d’esti “Cancionero Gallego”, encargáu a Bal y Gay al so regresu del exiliu, fue posible nel añu 1973. Pero, por más que se tratara d’un proyectu ilusionante y dafecho importante pa la música gallega, nun s’afrontó cola rigurosidá necesaria.

 

Bal y Gay, poles propies circunstancies del so retornu, taba dafechamente desubicáu no personal, como tamién dafecho descolgáu del tema (y desconocedor, mesmo, del conteníu de los ficheros del Centru d’Estudios Hestóricos). Asina, ensin ganes d’enfrentase a les sos pantasmes del pasáu y ensin malapenes intención de ponese al día pa escribir la introducción y l’estudiu técnicu que’l cancioneru precisaba –y ensin contar colos materiales que desaparecieran col dramáticu viaxe al exiliu de Torner-, Bal y Gay fízose cargu d’aquella primera edición con un ciertu sentíu de provisionalidá y de necesidá de, tiempu alantre, entamar la necesaria edición crítica.

 

Depués tá la cruda hestoria escondida detrás del primer trabayu de recopilación de materiales pa esti cancioneru y que Bal y Gay escuende, intencionadamente, naquel trabayu d’edición. Estudios críticos recientes evidenciaron que’l verdaderu director del proyectu y principal investigador fuera Eduardo Martínez Torner y que Jesús Bal y Gay nun pasaba de ser un meru collaborador. Un exemplu, ente otros munchos de la época, tenémoslu na crónica d’agostu de 1929 nel periódicu El Pueblo Gallego, nel que se diz: “Se encuentran en esta ciudad con objeto de reanudar su labor folklórica por Galicia el musicógrafo don Eduardo Martínez Torner y el joven literato don Jesús Bal y Gay”.

 

Fuera Adolfo Salazar el que comunicara, n’agostu de 1949, qu’aparecieran les fiches del cancioneru gallegu y que se creíen más que perdíes. Salvaes nel so momentu por mosén Higinio Anglés –de les manes d’un debel que-y preguntó fortuitamente si tiraba o quemaba aquellos papeles- y recoyíes nel Centru d’Estudios Hestóricos.

El contratu que la Fundación firma con Bal y Gay establez que’l cancioneru tien que tar acabáu y entregáu pa la so publicación nel branu de 1969. Con too, en carta peronal del autor a la responsable de la Fundación a primeros del añu 10970,  insíste-y que “no puede prever el final”. Una demora que se sigue nel tiempu hasta que, el 14 de febreru de 1974. tien llugar la presentación del llibru a la prensa na sé de la Fundación.

 

Con too, la figura de Jesús Bal y Gay, al so regresu del exiliu, fue deliéndose. Contribuyó a ello la so escasa integración na realidá cultural de la Galicia de finales de los años sesenta y la so nula afinidá col galleguismu que diba dar llugar al sentimientu autonómicu de primeros de los setenta.

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