L´horru ye un elementu per importante na economía asturiana, sirviendo como almacén, onde se colgaben les riestres de maíz, ayos y cebolles, amás de guardase les patates, castañes y mazanes. Tamién les fabes, onde se metíen los güevos pa que se guardasen más frescos.
A vegaes usábense como dormitoriu p'algún miembru la familia o criáu.
L´horru defende les coyeches de la humedá y los ratones. Amás la propia estructura de la construcción permite la ventilación de los productos.
L´horru asitiase sobre los pegollos, columnes de piedra o maera, afitándose nes soleres, que son les piedres que s'a sienten nel suelu.
Sobre´l pegollu va la muela , cuadrada o circular, que ye pa que los ratos nun puean esguilar .
Sobre les mueles van puestes les trabes, que son les vigues que soporten la estructura del horru.
Les paredes nómense les colondres y los lliños que son les vigues d´arriba. La escalera ta fecha en piedra pero nun llega enriba pa que nun puean llegar los bichos. La tenobia o talandoria ye una tabla horizontal que ta debaxo la puerta. Esta en veces taba tallá con figures protectores, Flores d´Agua, Trisqueles o símbolos solares. O la fecha en que se fizo l´horru o'l nome del dueñu.
El teyao taba fecho a teya vana . De teya na Zona Central y Oriente , de pizarra nel Occidente o paya nel Suroccidente.
Na Marina Occidental, l´horru nomase cabazu, y ye paecío a los horros gallegos.
Según el númberu de pegollos que tenga pué nomase horru (cuatro pegollos) o panera ( seis u ocho).
L ´horru o panera pué tener un solu amu o tar compartío por dellos vecinos, dividiéndolo per dientro con tabiques de madera.
L´espaciu debaxo l´horru aprovechase pa tender la ropa o guardar el carru o l´ aráu.
2 comentarios
# Maria Responder
10/02/2014 15:34En ni casa hay un horriu que taba cayendo y aunque sea protegido...no nos dieron ni un duro por arreglarlo y encima vinieron los del principado a decirnos que taba mal fecho y teniamos que dejalo bien que si no nos metian una multa y nos levantaban todo lo que habianos echo.Manda narices!!!!
# Suárez Responder
11/02/2014 14:25Hola María: Por desgracia ye lo que hay. Perres pa todo menos pa lo nuestro